15. MĚSTO BEZ POPLATKŮ (1)
- SKUTEČNĚ RACIONÁLNÍ A EFEKTIVNÍ ŘEŠENÍ ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Vážení spoluobčané, sousedé,
v tomto příspěvku nečekejte plané řeči, kterými je v sekci odpadového hospodářství (a nejen tam) naplněn oficiální rozvojový plán našeho města. My budeme dělat skutečně konkrétní věci pro občany.
ZRUŠÍME POPLATKY ZA KOMUNÁLNÍ ODPAD
V souladu se zákonem o obcích vydáme obecně závaznou vyhlášku, kterou zrušíme místní poplatky za komunální odpad. Každý občan/poplatník tak ušetří počínaje příštím rokem 480 Kč. Pro běžnou 4člennou rodinu tedy úspora bezmála 2 000 Kč za rok. Ve zlých časech, které zažíváme, je v rodinném rozpočtu každá ušetřená koruna dobrá. A bude hůř. Město naopak může využívat dostatek jiných, daleko důležitějších, a stále se navyšujících daňových příjmů pro svůj plynulý chod i rozvoj.
Jaké jsou důvody pro zrušení poplatků?
Stanovení poplatků patří do samostatné působnosti obce. Poplatky za komunální odpad jsou jedním ze sedmi místních poplatků, které je dle zákona možné, nikoliv však povinné, na území obce zavést. Poplatky neplní svou funkci. Peníze, které každoročně do městské kasy přinesou, zdaleka nepokryjí náklady za svoz a likvidaci odpadů. Výběr se městu nevyplatí. Dávno to pochopili v Krupce, Přestanově a mnoha a mnoha dalších obcích, kde poplatek nemají. A že by se tyto obce nerozvíjely či dokonce krachovaly? Nesmysl. Vidíme to všichni. Jsou na tom dokonce lépe než my. Změníme hospodaření města – jak s penězi, tak s odpady.
Jestliže je zavedení poplatků v samostatné působnosti, pak správa místních poplatků a řízení o poplatcích, je působností přenesenou, kterou vykonává správce poplatku, tj. městský úřad.
Minimálně polovina vybraných peněz jde na náklady spojené s výběrem a správou poplatků (platy úředníků, zasílání předpisů plateb, IT systém, vymáhání nezaplacených poplatků atd.). Zákon umožňuje zvýšit poplatek až na 1 200 Kč za rok. Tato částka je pro většinu neúnosná a stejně nic neřeší. Zrušíme tedy celou tuto pochybnou agendu a zase trochu „ulevíme“ jednomu z několika odborů našeho „přetíženého“ městského úřadu…a ve výsledku vyděláme.
Můžeme jen odhadovat, o kolik peněz město přichází. Řada našich spoluobčanů má totiž i po přestěhování do Chabařovic a Roudníků stále trvalé bydliště např. u svých rodičů v Ústí n/L, Krupce, Přestanově, Teplicích nebo Dubí, kde nemusí za odpad platit. Chceme, aby byly stejné podmínky i u nás. A vyšší počet obyvatel znamená pro město vyšší daňové příjmy.
Druhou stránkou je pak samotné odpadové hospodářství. I zde jsou nemalé rezervy. Těžko nyní popisovat do detailu celou naši strategii, ale alespoň princip. Poučme se z jiných měst, kde vše funguje a kde se daří snižovat množství směsného odpadu!
Cílem našich změn je usnadnit občanům třídění odpadu a snížit množství odvážené na skládku. Cesta je více a lépe třídit.
Usnadníme dostupnost nádob na tříděný odpad a zahustíme síť sběrných míst. Třídění se ale netýká jen plastu, papíru nebo skla, jejichž značná část stále bohužel končí v černých popelnicích. Dáme k dispozici další kontejnery:
-
šedé na drobný kovový odpad - kam dnes můžeme vyhodit kovové obaly? Plechovky od potravin a nápojů nebo nádoby od kosmetiky? Máme v blízkosti popelnici na kovy?
-
hnědé na bioodpad - rezervy máme rovněž ve sběru bioodpadu, a to zejména ve třídění rozložitelných zbytků z kuchyní. Hnědé popelnice nejsou využívány. Kuchyňský odpad rostlinného původu tak většinou pořád končí v černých popelnicích. Zbytečně se pak vozí na skládku, kde se za uložení odpadu platí velmi vysoké částky.
-
červené, do kterých bude možnost vyhodit v uzavřených plastových lahvích použité jedlé oleje a tuky.
Velké peníze se dají ušetřit také na samotném svozu odpadů. Řada měst již úspěšně zavedla vlastní svoz, další se k tomuto kroku chystají. Zpočátku minimálně toho tříděného. Každý umíme vystrčit svůj plný pytel před dům. A nemusí pro něj zajíždět obří Kuka vůz s početnou posádkou od dodavatelské firmy. Na svoz ve vlastní režii využijeme stávající zaměstnance města. Třeba řidiče zametacího vozu, se kterým popojíždí nikoliv kolem obrubníků, ale zcela nahodile kolem zaparkovaných vozidel. Dále dva pracovníky i s náklaďáčkem, kteří objíždějí veřejné odpadkové koše apod.
Další úspora je v provozu sběrného dvora. V Přestanově se za odpad neplatí a sběrný dvůr tam funguje bezobslužně! U nás by to nešlo? Proč jsou padesát let před námi? O co my jsme horší občané? My bychom to nezvládli? Jistě, že ano!
Co možnost používání vratných obalů na nápoje při akcích pořádaných na území města? Mohlo by se významně snížit množství odpadu, které tvoří jednorázové kelímky.
Konkrétních funkčních opatření je zkrátka celá řada. Nejlepší je samozřejmě odpad, který vůbec nevznikne. Vytvoříme proto podmínky pro provoz prodejny BEZ OBALU, kam si budeme moci všichni zajít pro potraviny a drogistické zboží do vlastních nádob, aniž bychom platili za drahé obaly a zároveň produkovali zbytečný odpad.
Nebojíme se změn. Důvěřujeme občanům. Věříme v pozitivní motivaci. Od hesla: „No a co, vždyť si za to platím, hoď to tam, oni to vyvezou“, se chceme dostat k myšlení jinému: „Mám to zdarma, je to služba města, chci to mít zdarma i dál, vážím si toho“.
A nakonec ještě jedna důležitá poznámka. Je mezi námi i spousta lidí, pro které nejsou poplatky za komunální odpad žádný problém. Tyto spoluobčany bychom chtěli poprosit, aby pomohli městu jinak a částku ve výši poplatků darovali naší škole. Z pozice města jako zřizovatele vytvoříme podmínky pro přijímání darů a vzory smluv. Město to nijak administrativně nezatíží, pro školu to bude čistý příjem a jako dárci si budeme moci odečíst výši daru od základu daně z příjmů.
Ing. Miroslav Vacek
Poslední fotografie
Statistiky
Online: | 27 |
---|---|
Celkem: | 49375 |
Měsíc: | 5026 |
Den: | 294 |
Archiv
listopad | ||||||
2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |